Vorige

5 redenen waarom accountancy kantoren de stap naar extra dienstverlening (nog) niet zetten

29 april 2024 Accountants
Lieven Delzeyne

Welk type dienstverlening geef jij als accountant? Richt je je op de basisbehoeften van je klant of ga je vol voor uitgebreide adviesverlening? Misschien wil je graag de extra mile gaan voor je klant, maar slaag je daar vandaag nog niet in.

Leestijd: Later lezen?

Adviesverlening: wat betekent dit voor accountants?

Uit een recente bevraging lijkt 82% van de accountants adviesverlening erg belangrijk te vinden. Ze willen graag verder dan pure compliance en dat is zeker positief. Maar hoe bied je net deze extra service? Door bijvoorbeeld proactief je klanten een tussentijds rapport te bezorgen, zodat zij een helder zicht krijgen op hun resultatenrekening. Of door het opstellen van een jaarprognose, zonder dat zij erom gevraagd hebben.

In de realiteit echter, blijkt dat slechts een klein deel van de accountancy kantoren deze zaken spontaan aan zijn klanten bezorgt. Tijdens onze laatste Acerta TALK hebben we samen met Nicholas De Nil, CEO & founder van Bizzcontrol, de 5 struikelblokken opgelijst, die de weg naar een optimale adviesverlening verhinderen.

1) Mijn klanten vragen er niet naar

Of je klanten dit nu stelselmatig per kwartaal opvragen of je hoort je klanten nauwelijks: ondernemers willen graag weten hoe ze ervoor staan. Cijfers interesseren hen nu eenmaal en geven een perfecte indicatie of zij goed bezig zijn of niet.

Stuur je hen proactief een prognose met enkele inzichten, biedt dat een directe meerwaarde. Het vraagt natuurlijk enkel tijd. En tijd hebben accountancy kantoren meestal niet. Stel jezelf dan de vraag: wat is mijn visie en waarop wil ik me focussen? Wil je al je klanten op geregelde tijdstippen prognoses of tussentijdse rapporten bezorgen? Dan kan je misschien niet iedereen aannemen. Ga dus voor efficiëntie of voor een diepgaandere service.

2) Ikzelf geloof erin, maar hoe krijg ik mijn team mee?

Maak diezelfde visie en missie duidelijk aan al je medewerkers en zorg ervoor dat deze doorleefd zijn bij iedereen. Dat begint bij jou als zaakvoerder van een accountantskantoor. Jij moet je visie en missie uitstralen en uitdragen. Herhaal dit desnoods elke maand opnieuw zodat je bij toekomstige beslissingen meteen heel je team achter je hebt.

3) Mijn medewerkers hebben er geen tijd voor

De meeste accountancy kantoren hebben te weinig tijd en handen tekort. Hoe winstgevend zijn al jouw klanten? Kan je misschien meer winstgevend zijn met minder klanten? De tip van Nicholas? Begin met het maken van een Pareto-analyse. Hoeveel procent verdien je op welk aandeel van je klanten? Kan je dan op een efficiëntere manier meer verdienen door minder klanten te servicen en zo meer service te bieden aan minder klanten?

4) Mijn medewerkers zijn hier niet voor opgeleid

Ondernemers hoeven vaak geen hele uiteenzetting van cijfers. Zij willen enkel zien hoe ze het gedaan hebben, hoe ze het nu doen en wat er beter kan. Maak je cijfers dus niet onnodig complex en stel ze eenvoudig voor aan je klanten. Hou de cijfers beperkt, maar maak het bijvoorbeeld visueel.

5) Hoe reken ik de softwarekost door?

Bij extra dienstverlening komen soms ook extra tools kijken. En wat met de kosten hiervan? De softwarekost stijgt elk jaar bij elk accountancy kantoor. Maar kan je die ookterugverdienen? Durf weg te stappen van “ hoeveel gaat het me kosten “ en ga naar “ hoeveel gaat het me opbrengen? “

Wanneer je je klanten tussentijdse cijfers en prognoses bezorgt, kan je hier wellicht ook meer voor aanrekenen.

Deze Acerta Talk gemist? Herbekijk 'm hier.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Haal meer uit je dienstverlening

Ben je gemotiveerd om meer te halen uit je huidige dienstverlening? Acerta helpt jou hier graag op weg. Graag geïnspireerd door Acerta? Hou onze pagina zeker in de gaten voor toekomstige Acerta TALKs. 

Meer over onze volgende Acerta Talk

Deel dit artikel

Lieven Delzeyne_acerta

Geschreven door Lieven Delzeyne

Sales Director Acerta

Gerelateerde artikels

Accountants

Dit waren de 4 key topics van onze Summit 2023

17 oktober 2023
Lieven Delzeyne

De Acerta Summit is hét event bij uitstek voor accountants. Boeiende sprekers vanuit het bedrijfsleven delen hun visie en maken deze dag inspirerend!

Lees meer